Verhalen vertellen of hoe mijn onduidelijk studietraject daartoe heeft bijgedragen

Ongehinderd door enige voorkennis was ik als kind vastberaden. Dierenarts. Dat zou ’t worden voor mij. Een ideaalbeeld van het zorgen voor zieke dieren en hun baasjes. Enige romantiek is me nog steeds niet vreemd. Toen de studiekeuzetijd daar was, kwamen de wetten en de praktische bezwaren. De universiteit die het aanbood was Gent. En ik wilde niet naar Gent. Ik wilde dichtbij blijven. Leuven zou het worden. Archeologie was een logische tweede keuze. Toch? Ik heb een brede interesse en een vrij algemene kennis. Ik las en lees van alles. Dat maakt kiezen niet makkelijk. Ik koos voor archeologie vanuit mijn interesse voor geschiedenis en de liefde voor het werken met m’n handen. Ik wilde op avontuur. En dat is wat archeologen doen toch? Ik ben opgegroeid met Indiana Jones ja. De praktijk bleek anders. Niet alleen was ik als 18-jarige niet klaar voor het grote universiteitsleven, ik werd het studeren ook beu. Rode figuren op een zwarte achtergrond is dat tijdperk. Zwarte figuren op een rode, dat andere. Wat maakte het allemaal uit, dacht ik. Hoe konden ze dat met zekerheid weten? Ik skipte heel rebels de tentamens en trok een hele lange zomer in m’n eentje naar Londen. Ik gun het elke jongere. Soms verlang ik er nog steeds naar.

Lees verder »

Woord van de week: vriendschap

Liefje, jij denkt dat al die gedachtes en gevoelens voor altijd zo blijven, reageerde ze gefrustreerd. Ze beet op haar lip. Gedachtes hebben weinig met de realiteit te maken. Ze komen en ze gaan. Ik wist het wel, die ene oceaan metafoor nietwaar. Midden in het bos met m’n hoofd in de zon, probeerde ik me rechtop te houden in een intense golf.

Lees verder »

Weg met communiceren over duurzaamheid

Communiceren over duurzaamheid. Bedrijven grijpen alles aan om in de gratie van de consument te vallen. Zo voelde ik me best vijandig tijdens een webinar over hoe als onderneming te communiceren over duurzaamheid. De webinar werd gegeven door Nienke Trap, antropoloog en communicatieprofessional duurzaamheid. De volgens haar drie belangrijke redenen om te communiceren deden m’n tenen krommen: signalen uit de maatschappij (een derde van de mensen kiest voor merken die sociaal en duurzaam zijn, blijkt uit een onderzoek van Unilever), verplichting vanuit de overheid en de afspraken gemaakt bij het Parijs akkoord in 2015. Als resultaat krijgt je onderneming meer naamsbekendheid en een grotere klantloyaliteit. Krommen jouw tenen ook al? Waar zit het intrinsieke? Het duurzaam als normaalste zaak van de wereld? Het natuurlijk doen we dat zo, hoe anders?

Lees verder »

Als bloggende ondernemer schrijf ik over dingen die ik ontdek en waar ik van leer. Ik deel die kennis graag. Over goede teksten schrijven. En waarom dat van belang is om je als expert te profileren. Over tips om jezelf als ondernemer beter vindbaar te maken. Over vallen en weer opstaan. En ook wel eens gewoon over dingen die ik op mijn pad ontdek.