Weg met communiceren over duurzaamheid

Communiceren over duurzaamheid. Bedrijven grijpen alles aan om in de gratie van de consument te vallen. Zo voelde ik me best vijandig tijdens een webinar over hoe als onderneming te communiceren over duurzaamheid. De webinar werd gegeven door Nienke Trap, antropoloog en communicatieprofessional duurzaamheid. De volgens haar drie belangrijke redenen om te communiceren deden m’n tenen krommen: signalen uit de maatschappij (een derde van de mensen kiest voor merken die sociaal en duurzaam zijn, blijkt uit een onderzoek van Unilever), verplichting vanuit de overheid en de afspraken gemaakt bij het Parijs akkoord in 2015. Als resultaat krijgt je onderneming meer naamsbekendheid en een grotere klantloyaliteit. Krommen jouw tenen ook al? Waar zit het intrinsieke? Het duurzaam als normaalste zaak van de wereld? Het natuurlijk doen we dat zo, hoe anders?

Lees verder »

Woord van de week: ondernemerschap

Economie en ik, we hebben een haat-liefde verhouding. Ik blijf er het liefst zo ver mogelijk van weg, maar toch komt het steeds weer op m’n pad. Speurend op internet verzuip ik in de informatie. Ondernemerschap zoals wij dat kennen zou een product zijn van de renaissance. In de middeleeuwen werd er niet ondernomen. Wel een beetje gehandeld, maar het was door de kerk verboden om daarbij te veel winst te maken. Dat was woeker, en woeker was een zonde. Ik lees veel over en van Keynes en zijn theorie om crisis aan te pakken. Handig en interessant als je wilt ondernemen in deze tijd. Ik snap het wel, maar toch ook weer niet. Navertellen lukt me immers niet. Laat ik het simpel houden. Was is ondernemen, of beter: ondernemerschap?

Lees verder »

Woord van de week: fabelachtig

‘Fabelachtig eenzaam als de maan,’ zingt Spinvis op z’n nieuwe plaat in het liedje Picasso. Het liedje gaat over een vrouw die niet in wonderen gelooft. Picasso is de kat aan haar zijde. Ze danst in de keuken in haar pyjama. Ze schrijft en ze kent alle vogelnamen. En ze was de stilste van de klas. (Toen de spiegel nog een jongen was.) Ik was het ook. De stilste van de klas. En ik vond het verschrikkelijk. Terugdenkend heb ik me vaak eenzaam gevoeld. En dat had ik best ok mogen vinden. Als in fabelachtig eenzaam. Niks mis met dat dansen in de keuken. Ik heb het net nog gedaan. Van zodra je jezelf accepteert, kan de rest van de wereld dat ook doen, of niet. Het maakt dan niks meer uit. Dat is het mooie.

Lees verder »

Als bloggende ondernemer schrijf ik over dingen die ik ontdek en waar ik van leer. Ik deel die kennis graag. Over goede teksten schrijven. En waarom dat van belang is om je als expert te profileren. Over tips om jezelf als ondernemer beter vindbaar te maken. Over vallen en weer opstaan. En ook wel eens gewoon over dingen die ik op mijn pad ontdek.