Een ode aan de dromers en de doeners

Vaak starten ondernemers die de wereld willen veranderen vanuit frustratie en verwondering. Smartphones die na een tot twee jaar afgeschreven zijn; wasmiddelen die het water vuil maken; een ongelijk verdeelde chocoladeketen; relatiegeschenken waar niemand wat aan heeft en die meteen in de prullenbak belanden; de milieu- en mensonvriendelijke bloemenhandel; het vervoer van water in plastic; zoveel afval: van koffiedik tot bierbrouwen, kunnen we daar niets mee? Ik kan nog wel even doorgaan, maar m’n punt is wellicht al lang duidelijk.

Lees verder »

Woord van de week: overgave

Het is koud buiten. Winterjassentijd. Niet voor m’n zoontje van bijna 5. Begin deze week wilde hij z’n lekker warme – met fleece beklede binnenkant – jas niet aan. Niet dus. Dat was geen optie voor mij. Anders ging hij het koud hebben toch. Op dat moment, in de hectiek van de ochtend, even niet beseffend dat rationele argumenten niet helpen als je emotioneel geraakt wordt.

Lees verder »

Het jaarverslag: niet alleen omdat het moet?

Het jaarverslag. Hoe denk jij erover? Een jaarlijks terugkerend fenomeen, een complexe klus, een fors karwei, wat cijfers met tekst? Of kan je het ook als een kans zien om terug te blikken op gemaakte keuzes? Als dat zo is kan een jaarverslag veel goeds doen. Voor de eigen organisatie, maar ook voor de geïnteresseerde buitenwereld. En dus niet alleen omdat het moet. 😉

Lees verder »

Als bloggende ondernemer schrijf ik over dingen die ik ontdek en waar ik van leer. Ik deel die kennis graag. Over goede teksten schrijven. En waarom dat van belang is om je als expert te profileren. Over tips om jezelf als ondernemer beter vindbaar te maken. Over vallen en weer opstaan. En ook wel eens gewoon over dingen die ik op mijn pad ontdek.